tisdag 13 september 2011

"Inlåsta" på jobbet.

Jag jobbade igår kväll tillsammans med Anna. Kvällen gick sin gilla gång med mycket kunder och annat jobb. Vi stänger kl 21.00 och nu var det dags att låsa dörrarna. Anna ropade på mig och gav mig den lilla nyckeln som vi använder för att ställa in läget på dörren för in eller utgång eller stängt läge. Jag ber Anna om nycklarna som vi låser dörren med och hon bara tittar på mig med förvånad min.
-Har inte du nycklarna? frågar Anna mig
-Nej jag har inga nycklar. Har inte du dem? svarar jag Anna.
-Du skämtar. Har vi inga nycklar. säger Anna då med en suck.
-Nej jag har hela kvällen trott att du har haft dem eftersom du började före mig. svarar jag.
Nu börjar vi att känna en lätt panik. Hur ska vi lösa det här delikata problemet? Vem är det som har nycklar och vem ska vi ringa till?
Vi börjar med den som bor närmast av dem som brukar ha nycklar, Anders. Men det visade sig att han hade inte tagit nycklarna för att vi skulle ha dem till kvällen, Då var det bara att ringa till stackars chefen som fick sätta sig i bilen och åka till butiken och släppa ut oss och låsa dörrarna. En skön liten utflykt på några mil på kvällskvisten för våran snälla chef.
En kul grej till som hände var att meddans vi stod och diskuterade vårat nyckelproblem så var det två utländska killar som lyckades komma in i butiken och Anna direkt på dem och förklarade att vi hade stängt......på ENGELSKA och dom ber om ursäkt på engelska och går ut. Vi tittar på varandra och skrattar. Varför pratade hon helt plötsligt engelska med killarna?
Något mindre kul som hände denna kväll var att jag hade tagit med mig Andreas jobbkläder för att tvätta dem och glömmer dem kvar på jobbet. Hur kul var det då?
Kontentan av allt detta är kolla alltid att nycklar finns och glöm inte minnet hemma.

2 kommentarer:

  1. Hahaha ja så det kan gå!!!
    nemen så skoj, börja snacka engelska också. Helt plötsligt var ni inte i sverige heller haha :)
    Tur att ni har Johanna som påminner er nu varje gång ni ska stänga tillsammans :D

    SvaraRadera
  2. Ja det är tur att du finns som kan hålla reda på två tossiga tanter. :)

    SvaraRadera