tisdag 5 juli 2011

Ser det här gott ut eller?


Ja det var faktiskt riktigt gott trots att det ser ut som en spya i kastrullen. När min fantasi på mat tryter så brukar jag antingen ta fram min "lilla" kokbok eller gå in på Arla recept och leta efter något gott att göra.
I förrgår hittade jag detta recept:

Kinainspirerad kyckling

Ingredienser

4 port

500 g kycklingfilé
4 färska lökar eller 2 purjolökar
3 vitlöksklyftor
2 tsk potatismjöl
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör
1 dl osaltade cashewnötter
1 msk kinesisk soja
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%

Gör så här 
 Skär köttet i små bitar. Skala och skiva löken och vitlöken. Blanda kycklingen med potatismjöl, salt och peppar. Rör om ordentligt. Bryn först köttet i smör i en stekpanna. Lägg över i en traktörpanna. Fräs löken och vitlöken lätt och rör ner i pannan. Tillsätt nötter, soja och grädde. Låt grytan koka ihop 2-3 min. Servera med kokt ris. Tips: I den kinainspirerade kycklingen blandas köttet med Potatismjöl före stekningen, vilket är mycket vanligt i kinesisk matlagning. Det gör att köttet blir extra saftigt.

Den här bilden gör maträtten lite mera rättvis. Prova gärna att göra den. Det var en mycket snabb enkel maträtt som smakade supergott. Jag hade ris till men går nog lika bra med t ex nudlar.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar