torsdag 7 juli 2011

Varför åka utomlands när man kan åka jorden runt hemma i Sverige...........

Andreas och jag har börjat en kulinarisk matresa på hemmaplan. Som jag skrev i rubriken varför åka utomlands när man lika bra kan leka utlandet på hemmaplan. Värmen finns klockan är nu 17.55 och det är 26 grader varmt ute. Maten finns det är bara att söka recept på Arla.se, handla i affären och sen börja resan.
Vi startade i söndags i Kina och åt den kinainspererade kycklingfilén. Måndagen tog vi en avstickare till Italien och åt den traditionella Pasta Bolognese. Tisdagen tog vi en sväng förbi Sverige och Falun och käkade korv i ugn och potatis. I går onsdags drog vi iväg igen till Thailand och åt:

Thailändsk fläskfilé

Ingredienser

4 port

500 g fläskfilé
2-3 purjolökar
2-3 vitlöksklyftor
1/2 - 1 röd pepparfrukt eller 1/2 -1 tsk sambal oelek
Arla smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk färsk ingefära eller 1 tsk malen
1 köttbuljongtärning
2 dl kokosmjölk
2 dl Arla Köket matyoghurt

Gör så här

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor. Skölj och skär purjolökarna i sneda skivor. Skala och skiva vitlöken. Dela, kärna ur och strimla pepparfrukten. Stek köttet i smör i en stekpanna ca 3 min/sida. Salta och peppra. Fräs grönsakerna i smör i en traktörpanna några min. Smaksätt med riven ingerfära och smula i buljongtärningen. Häll i kokosmjölk och matyoghurt. Lägg i köttet och låt grytan koka upp. Smaksätt med salt och servera direkt med kokt ris. Tips: Köttet kan stekas i förväg.

 Så här såg det ut i min gryta. Påminner skrämmande om maten i Söndags men är en helt annan maträtt. Gott var det i alla fall. Men varför blir inte min mat som på bilden på Arla.se sida?

I kväll kommer vi att landa igen i Sverige och ställa fram midsommarstången på bordet. För i kväll blir det färskpotatis, matjesill, gräddfil och gräslök, köttbullar och prinskorv. Ska bli spännande och se var vi hamnar i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar