onsdag 17 augusti 2011

Det är av misstagen man lär sig brukar jag säga

och i det här fallet så stämmer det väldigt bra. Jag har bakat "solskenskaka" som i det här fallet inte är en rund stor sockerkaka utan rutor med toscaglasyr på fast med kokos i stället för mandel.
Låter det invecklat? Inte då.
Det som blev lite komplicerat det var att jag bara hade skrivit upp ingredienserna och inte hur länge kakan skulle stå i ugnen totalt. Bara att sockerkaksbotten skulle stå inne i 200 grader i 15 minuter.
Här och nu måste jag ta mig lite i försvar innan jag fortsätter. Jag har aldrig varit någon bullmamma. Bara bakat när jag kände för det och det var inte så ofta. Det märktes på barnen om inget annat. Bullarna hann knappt ut ur ugnen förräns de var slut.
Men jag gjorde precis som jag hade skrivit, kakan fick stå inne i 15 min och när jag hade haft på glasyr så stod jag och tittade på kakan och tänkte 15 minuter låter alldeles för kort så jag körde in den i ugnen igen. Men fegade lite och lät den inte stå inne så länge.
Med facit i hand så vet jag nu att nästa gång jag bakar kakan så ska den stå inne 2*15 minuter.
Dom blev lite kladdiga i botten men svindlande goda i alla fall.


 Sockerkaksbotten efter 15 minuter i ugnen och glasyrsmeten och kokosen.


Kakan i färdig skrud men det syns att jag var dum i huvudet helt ärligt som inte fattade att den skulle stå inne längre.

Nu är jag redo om jag skulle få oväntat besök.
Till dig Mia bakar jag nya kakor, på det rätta sättet, jag lovar.

2 kommentarer:

  1. Det där såg gott ut, får man komma och fika? ;)

    SvaraRadera
  2. Jo men visst får du det. Då skulle det verkligen bli ett oväntat besök. Kul att du skrev en kommentar. :)

    SvaraRadera