onsdag 27 april 2011

Lektion nr 2

I går var det dags igen för sonen att få övningsköra lite. Vi åkte som vanligt ner till Librobäck och den stora parkeringen och gatorna utan trafik. Efter att snurrat där några varv och allt gick bra så blev båda jag och sonen snabbt uttråkade. Vi stannade till en stund tog en rökpaus och funderade på hur vi skulle gå vidare.
Vi satte oss i bilen och han startade och rullade igång ut från parkeringen, Med hjärtat i halsgropen så sa jag sväng höger här och lite senare sväng höger igen. Nu var vi ute på stora trafikerade vägen i värsta rusningstrafiken........skoja bara. Vägen var i och för sig trafikerad men det var väldigt lugnt med bilar.
Allting gick hur bra som helst förutom att jag var väldigt nervös utan anledning egentligen. Sonen körde riktigt bra för att vara ute i trafik för första gången. Men jag upptäckte ganska snart att det kan vara en fördel om handledaren känner till vägarna rätt så bra så man slipper överraskningar som rondeller, vägarbeten m m.
En fördel kan också vara att vägarna är breda och raka och dikena mindre djupa vilket inte var fallet i mitt val av förstagångsväg. Så lite nervöst var det. Men hem kom vi hela, både bilen, jag och eleven. Nu börjar nästan jag också se fram mot nästa gång vi ska ut och köra........nästan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar