tisdag 26 april 2011

Påskhelgen som var

Nu är påsken över för den här gången. Vilken helg det var. Strålande sol och en termometer som gick upp till nästan 20 grader. Alla man såg var sommarklädda i shorts och linne. Oset från grillen låg tät över Uppsala. Alla, ja nästan alla, var lediga och njöt av sol och värme utom jag, jag jobbade. 
Där satt man i kassan och såg alla komma in och köpa gott kött, grillkol, glass m m. Om jag var avundsjuk? Gissa både en och två gånger så kanske du får rätt.
På påskafton skulle jag jobba till kl 18 men olyckliga omständigheter gjorde att jag fick ringa in en ersättare och åka hem. Det är tur att det finns snälla tjejer som vill jobba en påskafton.
När jag kom hem vilade jag en stund samlade alla krafter jag hade så att jag lite senare kunde gå över till mor och far för att äta en god påskmiddag och det bästa av allt få träffa Minéa och ge henne ett påskägg och ett litet påskpaket. I ägget hade jag lagt några formar så hon kan göra sandkakor i sandlådan och en liten flaska såpbubblor. I paketet låg det ett set innebandyklubbor med en boll och en puck. Jag vet inte om Minéa blev så glad men hennes pappa och farbror blev det i alla fall. En hockymatch i mormor och morfars hall blev det innan maten stod färdig på bordet.
Det var jättekul att umgås med mitt ljuvliga barnbarn. Tiden går så fort, hon går helt själv nu och busar som barn ska göra. När vi åt satt hon i sin barnstol och plockade i sig både ägg, skinka, köttbullar, korv och potatis. Farmor älskar dig, Minéa. Av hela mitt hjärta.

När jag så kom hem från detta trevliga påskfirande och satt på balkongen och njöt av den ljumma vårkvällen så blev längtan efter min äldsta son allt för stor. Jag tänkte kosta vad det kosta vill men nu skickar jag ett sms och önskar glad påsk. Sagt och gjort iväg kom det. När jag fick leveransmeddelandet så slog det mig . 
Herregud, klockan är halv åtta här. Hur mycket är hon då i Thailand? Snabb överslagsräkning klockan är halv ett där. Jag hade gjort det som jag lovade mig själv för ca 2 månader sen att inte göra skickat ett sms mitt i natten i Thailand till min son. Men det blev inga sura miner för jag fick ett sött litet sms tillbaka dagen efter.

På påskdagen var jag åter tillbaka på jobbet. På kvällen när jag kom hem så var det dags då för det första passet som bilskolelärare. Vi åkte ut till Librobäck där det finns lite vägar och en stor parkering som Andreas kunde öva på utan störande trafik, Och jag säger bara det vilken naturbegåvning han är. Det kommer inte bli några problem för honom att ta körkort. Om jag vågar släppa ut honom på trafikerade vägar än? Nej det gör jag inte till min sons stora besvikelse. Men snart så..........

Annandag påsk gick i vilans tecken med ett kort arbetspass på kvällen. 

Ja, det var en sammanfattning av en del av påsken. Inte mycket som hände men det som hände var väldigt, väldigt trevligt och mysigt.

Och som ni märker så blev det varken dator eller någon kamera i mitt påskägg i år. :)
I en trädgård nära dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar