måndag 13 juni 2011

Staden vs landet

Mina första 13 levnadsår bodde jag på landet. Mina föräldrar hyrde ett hus som låg vid en bondgård ca 1 mil från Uppsala. Jag tror nästan att det var min lyckligaste tid i mitt liv.
Man klev bara ut på trappan så var man redan ute i den gröna naturen och kunde leka och springa av sig all energi man byggt upp under natten.
Vi hade närhet till skogen där vi lekte och byggde kojor på sommaren. Vi bodde inte i närheten av en sjö men vad gjorde det när det fanns en vattenspridare som man kunde springa igenom och svalka av sig varma sommardagar. Vintertid åkte vi skidor och byggde snögubbar. Vi bodde ca 3 km från samhället så för att ta sig till skolan fick vi åka skolskjuts. När jag var 13 år så flyttade vi in till Uppsala och det var bara att gilla läget. Visst var det kul att få nära till bio, restauranger, affärer osv men samtidigt så saknade jag att bara kunna kliva upp och gå ut i trädgården fortfarande i nattlinne och sätta mig vid trädgårdsmöbeln och äta frukosten i morgonsolen.
I går var jag med Robert och Mia och tittade på ett radhus och en sommarstuga. Jag har en känsla av att de har lite av beslutångest i dag.
Vi började med att åka och titta på ett radhus i Näs Focksta. 


Ett charmigt radhus i 3 plan. Jag föll direkt. Hade jag haft pengarna skulle jag själv ha köpt det. För en mer ingående beskrivning av läge osv gå in på sakomdu.

En husspekulant och hans bror.
mor och dotter funderar om landet inte är rätt okey ändå.
När vi hade gått runt och inspekterat varje skrymsle och vrå och låtit mäklaren pratat sig varm om området satte vi oss i bilen och åkte till Härjarö. Nu var det dags att titta på en sommarstuga.
Väl när vi var framme så kände vi att det kanske var dags för en liten fika och glass så vi började med att testa Härjarös fik och uteservering.

Gott med lite mat i magen

     Vi diskuterar väder och vind
husköp eller icke husköp, landet eller staden. Svåra beslut som man ej kan ta över en kopp kaffe på Härjarös uteservering.



Sen var det dags för husesyn och detta var vad som mötte oss:


Ser ut som att huset lutar.


Hallå är det någon hemma

Ser vi ut att passa in här?
Härjarö är ett väldigt fint område med mycket natur och fina badplatser. En ren idyll att tänka sig att ha ett sommarboende på. Huset var väldigt fint och jag tror att vi alla blev väldigt kära i uteplatsen där man kunde sitta och grilla, sola och umgås.
När vi hade sett oss mätta på hus satte vi oss återigen i bilen och styrde våran färd hem mot Uppsala där vi avslutade våran utflykt med ett gott mål mat på Pizzeria Capri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar